NO
EN
DE
IT
FR
ISL
Pick religion
600 Polar W
Kandahar
300 Polar
Everest
GT-450
LH 500
Leitwolf

 

  Members

 

- Become a member
- Forgotten your passord?
Username:

Password:

Memorize

 
 

  Site

 

- Startpage
- About

 
 

  News

 

- Reviews
- Last 15 articles
- News archive

 
 

  TråkkeMap

 
 

  Photo gallery

 

- Search
- Top 100
- Last 100 World (0)
- Screeners Choice
- Comments (0)

 
 

  Forum (0)

 
 

  Used-market

PRØVEKJØRT: Prinoth Bison-X

Lagt til av: Ole Kristoffer Hole Olsen | publisert: 04.07.2008

Prinoth har begynt en komfortoppgradering på produktlinjen sin, og Bison er første maskin ut. Samtidig lanserer Prinoth sin nye parkmaskin - Bison X - og i samme slengen har Pininfarina gjort en solid jobb for å gi Bison et kraftfullt og tidsriktig utseende. Det meste under skallet er uforandret fra den Bison vi kjenner fra i fjor, som igjen er en nær identisk avstøpning av Bombardier BR-350.

Trykk på bildene for større bilder

Sted:Galdhøpiggen Sommerskisenter
Tid: Juni 08
Snøforhold: Våt nysnø til kompakt slush



For å gi et mest mulig nyansert og riktig bilde av Prinoth Bison-X stilte tråkkemaskin.no opp med et testcrew på Juvass som består av førere med og uten erfaring på spakstyrte maskiner, og med og uten tidligere erfaring på Prinoth maskiner.

Park
Etter en mer eller mindre vellykket parksatsning gjennom Prinoth Everest, er Prinoth virkelig inne på rett spor med Bison-X. Det som skiller en Bison-X fra en Bison er at tiltsylinderen er flyttet ned på skyveramma i likhet med Pisten Bully sin fleksible løsning. På denne måten utvides rekkevidden på skjæret drastisk, men fortsatt gjenstår det litt før rekkevidden på skjæret er helt på høyde med ParkBully modellene. I praktisk bruk er imidlertid forskjellen relativt ubetydelig. Det er spesielt på sidesvingen at rekkevidden er merkbart begrenset, og det skyldes først og fremst at vinkelen på svingsylinderen er liten. Det økte momentet svingsylindrene blir utsatt for, er kompensert med de kraftigste svingsylindrene vi har sett på en tråkkemaskin til dags dato, og disse gjør jobben utmerket. Hydraulikken på skjæret er justert slik at det skal nærmest fjell til før hydraulikken gir etter. Det betyr at du slipper å jobbe med skjærspaken for å motvirke at skjæret skal gi etter ved normal bruk og høvling, men gjør at sjåføren må være desto mer på vakt for fjell og store steiner for å unngå skader på skjærplata og da spesielt ørene som heller ikke gir seg nevneverdig ved belastning.


Motorkraft og moment
Kreftene og momentkurven i maskinen gjorde at vi ble liggende mye rundt 1400 omdreininger der vi finner det maksimale dreiemomentet. Dette gjorde vi ikke bevisst, men det føltes naturlig i forhold til maskinas ganglag. På 1400 omdreininger og maks beltehastighet lå vi under normal preparering og høvling på ca 15 km/t. Dette gjør nok at dieselforbruket kan holdes relativt lavt.

På grunn av mangel på måleutstyr fikk vi dessverre ikke målt et reelt dieselforbruk under testkjøringen. På rundt 1400 omdreininger er støyen i førerhytta lav, både med tanke på gangstøy og motorstøy. Vi kunne ikke registrere noen hydraulikk resonanser inne i førerhytta på noen turtall. Noen vitenskapelig lydmåling fikk vi heller ikke gjennomført, men det kommer vi tilbake til så snart måleinstrumentet er oppe å gå.



Ved snøskyving var det merkbart at maskina gjerne ville ha noen ekstra omdreininger med dertil økt støy, for å skyve de snømengdene vi forventet oss av 355 hestekrefter.

Skjærspak
Endelig har Prinoth hørt på råd fra sjåførene når det gjelder betjeningsorganer inne i førerhytta. Skjærspaken er en kombinert multispak som styrer både skjæret og fresen. Spaken i Bison er elektrohydraulisk, og fremsiden av spaken består av 5 tommelknapper, 2 mini-joysticker og et potmeter for å justere beltehastighet kan også kobles om slik at den justerer fresehastighet. Baksiden har 3 fingerknapper. De to primærknappene på baksiden av skjærspaken burde vært flyttet slik at de falt naturlig inn i pekefinger og langfinger posisjon ved normalgrepet, slik at du slipper å flytte hånda mer enn nødvendig.

Selve skjærspaken har en nydelig presisjon som tangerer spaken vi finner i ParkBully maskinene til PistenBully, og spesielt følsomheten i den gamle parkspaken vi finner i 300 og nye 400. Om man skal sette pekefingeren på noe, så kommer det ved jevne mellomrom hydraulisk "feedback" i selve spaken. Det håper vi Prinoth luker bort til serie 1.

Denne elektrohydrauliske skjærspaken er også på på vei inn i de øvrige Prinoth maskinene, og blir konsernets nye felles skjærspak. Spesielt Prinoth Leitwolf kommer til å nyte godt av ny elektrohydraulisk skjærspak.

Førerkomfort
Hele førerhytta er nydesignet, og det betyr også at layout innvendig er helt ny. Den største forskjellen fra forrige Bison er at førerposisjonen er midtstilt. Riktignok med en liten venstreforskyvning for å få plass til betjeningsarmlenet på høyresiden. Førersetet er av høykvalitets Recaro, og undertegnede satt iallefall meget godt. Midtstillingen i Bison føles veldig riktig og gir en meget bra oversikt i nesten alle retninger. Selvfølgelig var oversikten bakover bedre i den gamle Bison der sjåføren var venstreplassert, men det er en naturlig konsekvens av midtstilt førerposisjon, og føles ikke som en umiddelbar problemstilling. Glasset i dørene kommer på produksjonsserien til å bli trukket litt lavere for å gi bedre utsyn på ytterkantene på beltet, og vil definitivt være til det bedre.


På varme dager rundt påsketider kan det være et savn med bedre utlufting av førerhytten. I lufttemperaturer i området mellom 10 og 16 grader på Juvass ble det uutholdelig varmt inne i førerhytta med begge sidevinduene på maks åpning. Vi regner med at takluke og en eller flere friskluftsdyser er på plass til serieproduksjonen.

Kjørespakene er etter noens mening for lange, og selve styrekulene for små, men det finnes endel justeringsmuligheter for å tilpasse disse etter ønske. Tregheten i servoventilene ved normal preparering og overgang fra sving til rett frem på maks beltehastighet er godkjent, og med kun en mikroskopisk forsinkelse.

Som en kuriositet kan det nevnes at Prinoth har videreført en lang Bombardier tradisjon med fotbryter til vindusviskerne. Dette fungerer ypperlig når det trengs engangs-pussing av vinduet både foran og bak, og siden du bruker venstrefoten til denne bryteren slipper du å ta fokus fra noen av de øvrige betjeningsorganene. Det er uten tvil positivt for ergonomien og effektiviteten.

Passasjersetene som det finnes to av, er av typen mindre behagelige for lange arbeidsøkter og innbyr dermed ikke til langvarig besøk i maskinen.

Infoskjerm
Prinoth har funnet plass til en infofargeskjerm ala Leitwolf, og informasjonsflyten på skjermen i Bison er en klar forbedring fra Leitwolf. Informasjonen vises i form av to digitale klokker der turtall, beltehastighet, motortemp, timetall og odometer vises i den ene klokka og fresehastighet, fresetrykk, fresedybde, tankmåler, klokke og dato vises i den andre. I tillegg får du en grafisk presentasjon av fresen i senter av den ene klokka der du ser informasjon om hvilken tilstand fresen er i - flyt, sidestilt, med flaps oppe eller nede, låst osv. Vi likte spesielt godt at du ved normal kjøring og fresen hengende fritt etter får en sanntidsindikasjon på om fresen svinger ut til siden eller er i senter. Et nyttig verktøy ved normal prepp, og grunnlag for å justere nedpresset opp eller ned. Skjermen fungerer også som justeringssentral for alle individuelle innstillinger i maskinens datahjerne.

Arbeidslys
Prinoth har valgt å levere maskinen med ikke mer enn 2 xenonlys fremover. Dette er for dårlig i 2008, og er kun et spørsmål om økonomi og innsparinger. Det hadde vært til Bison`s beste å hatt fullrigging med xenon, både fremover, bakover, til siden og på ekstralysene på speilramma. Argumentene som sier at det ved kjøring i snøvær, tåke og andre krevende lysforhold er bedre med halogen er tull. Et fullgodt alternativ ved slike forhold og full xenonrigging er å skru av alt annet enn xenon nærlys.



Det er bedre med for mye xenonlys og dimme ned etter behov, enn å komme opp i situasjoner der man savner lysutbytte.

Som tidligere påpekt er det et moralsk ansvar hos Prinoth og Owren at utstyr som kommer sikkerhet og bedre arbeidsmiljø til gode er standard, slik at ikke økonomene som kjøper inn disse prepareringsmaskinene blir fristet til å kutte ned til et minimum av ekstrautstyr. Som en kuriositet kan det nevnes at Antra pr øyeblikk tar inn alle nye 400 og 600 med full xenonrigging fremover og bakover som en del av standardutstyret. Oppfordingen sendes herved videre til Owren!

Øvrig
Understellet til Bison er det ingen store forandringer på fra utgående modell, men på grunn av de uavhengige boggiene er understellet spesielt godt egnet til kjøring over ujevnheter som man ofte møter på i parksituasjoner.


Kjørehydraulikk, fres og skjær er det heller ingen vesentlige modifikasjoner på fra tidligere år, så de utelater vi å utdype nærmere.

Konklusjon
Testcrewet var stort sett samstemte i at nye Prinoth Bison-X var en positiv overraskelse, og at maskinen kommer til å bli en meget sterk konkurrent til Pisten Bully sine rendyrkede parkmaskiner. Så fort Prinoth kommer med noen strategiske utbedringer som påpekt lengre opp og bedre xenon-lyspakke som standard blir dette en maskin tråkkemaskin.no kan anbefale på det sterkeste!

Gallery has 23086 photos!
0 added today - 0 added last week

Welcome to snow-groomer.net! On this webpage you will find the biggest picturegallery, the newest discussions and a lot of serious facts! The english version is brand new, and expected to grow quickly!

 

Last 5 discussions

Opplæringsdokument (2 answers)

Opplæringsdokument (0 answers)

Type Hydraulik olje (2 answers)

deler til kassbohrer (1 answers)

Sikksakk kjøring (19 answers)

All discussions

 

Last 20 Screeners Choice

 

Last screened photo

 

Hole Olsen Aktiv - Copyright 2006-2016 (All rights reserved)

All information on this page (including pictures) belongs to the author, and commersial
use of the information is not under any circumstances allowed without the owners acceptance.
For private purposes information can be used, but we strongly demand you in any case to refer to trakkemaskin.no.

informasjons lag