NO
EN
DE
IT
FR
ISL
Choisis ta religion
600 Polar W
Kandahar
300 Polar
Everest
GT-450
LH 500
Leitwolf

 

  Membres

 

- Devenir membre
- Oubli de votre mot de passe
Identifiant:

Mot de passe:

Se souvenir de moi

 
 

  Site

 

- Accueil
- A propos

 
 

  News

 

- Compte rendu
- Les 15 derniers articles
- Nouvelles archives

 
 

  TråkkeMap

 
 

  Galerie photo

 

- Rechercher
- Top 100
- Les 100 dernières photos de la France (0)
- Les 100 dernières mondiales (0)
- Fonds d`écran
- Commentaires (0)

 
 

  Discussion (0)

 
 

  Marché de l`occasion

PRØVEKJØRT: Prinoth Everest 2009 - prototyp

Lagt til av: Espen Børresen | publisert: 21.02.2009

Ryktene om en Everest etterfølger som skulle overta tronen som markedets kraftigste tråkkemaskin i alpinsegmentet viste seg å være løse rykter. Det som imidlertid har vist seg vel så interessant, er at den nye Everest løser opp i de største utfordringene den tidligere modellen har slitt med, men etterlater også viktige ting uforandret.

Utvendig starter det relativt enkelt med en lakkeringsoppdatering av maskinen, slik at den fremstår som en "ny" maskin. Denne "nye" maskinen er ut over basis-gråfargen og litt folie, praktisk talt utvendig identisk med 2008 modellen. Du finner de samme dekslene, de samme dørene og de samme løsningene begge steder. Med unntak av to ting - dieselpåfyllingen er flyttet til det venstre gjellelyset bak førerdøren, i tillegg er lyktene på taket av førerhytta flyttet ut til siden slik at ikke alt lyset blir sendt rett inn i vinsjehetta som omkranser vinsjehodet under vinsjing.

Belysning:
Når vi først er inne på belysning, skal Prinoth ha noe ros, men mest ris. Til å begynne med gleder vi oss over at vi i det hele tatt ser Xenonlys i hovedrekka fremover. Gleden går fort over i skuffelse da vi oppdager at til tross for 2 stk Xenon fremover, er det i tillegg hele 6 halogenlykter - blant annet to ekstralykter montert rett under speilene. Under prøvekjøring bekreftes mistanken om at to xenonlykter ikke er tilstrekkelig Står maskina på flatt underlag, går det en ujevn grense omtrent 15 meter foran maskina, der Xenonlykta åpenbart slutter å gi lys. Utenfor dette området er det praktisk talt umulig å få oversikt over bakken, og legge en videre slagplan. Under prøvekjøring hadde vi store problemer med å finne frem og få god oversikt i bakken. Er det slak motbakke blir vi regelrett blendet rett foran maskina slik at hele resten av bakken blir mørk som natta! Ikke på lenge har behovet for GPS meldt seg kraftigere enn akkurat da.



Dette er forøvrig en smal og rimelig sak for Prinoth å ordne opp i, men det krever sjefsavgjørelser litt oppe i systemet for å ta endelig beslutning om å avvikle det omstendelige utvalget av opsjoner rundt ekstralys. Vi har sagt det før og vi nøler ikke med å si det igjen: så mye Xenonlys som mulig må være standard i en maskin anno 2009. Får økonomene i anlegget råde, blir aldri opsjonen "full xenonutrustning" bestilt. De vet åpenbart ikke hva forskjellen dreier seg om. Kässbohrer leverer forøvrig sin toppmodell PB600 med full xenonutrustning i Norge, og det burde være påskudd nok til at Prinoth burde gjøre det samme med sine toppmodeller. Hasteoppfordring herved oversendt - dette gjorde Prinoth like bra, eller dårlig om du vil på T4S i 1994.



Nå finnes muligheten for å ettermontere så mye lys du måtte ønske, men helt oppriktig skulle vi ønske at det ikke var en nødvendighet i 2009!

Noe av skuffelsen går over igjen da lyset bakover viser seg å ha løftet seg mange hakk fra tidligere. Lyset er langt jevnere fordelt bakover enn fremover, og gir ikke det helt klare skillet mellom "veldig lyst" og "helt mørkt" som du får foran. Demomodellen manglet fortsatt noe lys bakover, men dette var ikke en påtrengende mangel der og da. Ta heller de lyktene og monter fremover - der dem virkelig trengs!

Rammemodifikasjoner:
En annen vesentlig detalj som Prinoth har endret til 2009 modellen er at rammeinnfestningen til frontskjæret er forskjøvet noe fremover. Nærmere bestemt 20 cm er skjærplata flyttet frem i forhold til den gamle Everesten. Det gjør at man ikke på noe vis skal klare å knuse speiler og ekstralys som den gamle Everesten stod i fare for å gjøre.

Førermiljø:
Interiørt er forandringen om ikke total, iallefall nær total. Nytt førersete med integrerte styreorganer, endelig elektronisk temperaturregulering, og sist men ikke minst ny sentralelektronikk. Det mest fremtredende som slår oss når vi entrer cockpit for første gang, er at releene - som har vært Everestens trumfkort de siste årene når maskin på maskin fra de forskjellige leverandørene har stått stille med datafeil - er borte vekk. Inn har en datahjerne kommet, og sørger for det like intuitive, men forbedrede systemet vi også finner i den nye Bison.

Nå kan vi diskutere om Everest er en maskin som er klar for datastyring eller ei, men vi velger å gi den en sjanse. Vi fikk en haug med feilmeldinger under prøvekjøringen, men vi slår oss til ro med at dette er en av til nå få produserte prototyper med uferdig software. Dermed vil fremtiden vise om denne platformen takler overgangen fra tradisjonell relee-elektronikk til dataelektronikk på en bedre måte enn sine medsøstre og konkurrenter.

Når det gjelder skjærspak, så har som forventet spaken fra den nye Bison funnet veien inn i Everest. Denne er sagt å skulle bli en søsterlikhet i fremtiden, så vi ser virkelig frem til dagen denne spaken finner veien helt inn i Leitwolf. Knappene for skjæret faller naturlig på plass i normalstilling for hånda, og vi slipper å bytte grep for å betjene de forskjellige funksjonene på skjær og fres. Beltepotmeteret som også sitter på skjærspaken, sitter for noen litt utsatt til for å bli justert uten hensikt, men vi tror dette er en vanesak man fort kommer inn i og unngår. De to midterste blå knappene er dedikert til dumbo-øre funksjonen, mens den øvre bakre knappen fungerer som fres løft og senk. Følsomheten i skjærspaken føles god, men følelsen av å røre litt i overkant rundt i grøten dukker opp. Følsomheten kan bevares, men utslagene kan begrenses noe samt at innslagspunktet for reaksjon bør flyttes noe nærmere senter. Alt i alt allikevel en skjærspak man lett venner seg til.

Nytt av året er også det at skjærspaken er integrert i armlenet slik at man kan justere sittestillingen etter egne preferanser. Tidligere stod skjærspaken bom fast i midtkonsollen. Heldigvis er de dagene forbi, og en viktig akilleshel for Everest har tatt kvelden!

Fortsatt kan det oppleves noe trangt for store sjåfører. Mest fordi det blir en unaturlig bratt vinkel på beinet mellom setekanten og gasspedalen. Seteryggen møter ganske fort en ventilasjonskanal som hindrer en i å ta setet lengre bak. Det ble nevnt at det designes en ny ventilasjonskanal i disse dager, og vi er spente på å se om det løser plassproblemene for høyvokste sjåfører. I tillegg virker forhøyningen bak gasspedalen noe malplassert. Flytt heller hele gasspedalen og rattet nærmere vinduet, og streb etter et flatt gulv. Da får man enda bedre plass.

Noe av det samme kan det også sies om hylleforsenkningen over frontruta. Denne stjeler verdifulle centimetre av utsikten fremover, og den burde også forminskes til et minimum i fremtiden.

Maskin computer:
Siden vi ikke hadde en fullkommen software å utforske, fikk vi ikke annet enn inntrykk av en intensjon om å gjøre menysystemet så intuitivt som mulig. Alt styres gjennom en roterende menyvelger i armlenet. Denne hadde tatt kvelden når vi var på demo, så vi fikk ikke gått gjennom menyer og sett hvilke funksjoner som var tilgjengelige. Det grafiske snittet holdt en høyere oppløsning og mer innbydende fremtoning enn vi har vært vant til på konkurrerende maskiner i dag. Trolig skyldes dette bedre oppløsning i flatskjermen som også er integrert i armlenet. Rett nedenfor skjærmen finner vi knappetablået som styrer alt lys på maskinen, vinsjen og andre støttesystemer. Enkle symboler, baklyst med en behagelig grønnfarge.



Ratt:
Mange har henvendt seg til oss og spurt om rattet fungerer like dårlig som det ser ut som. Vi kan berolige samtlige som kjenner Prinoth fra tidligere, at den myke og behagelige styreresponsen som alltid har vært et kjennemerke i Everest, fortsatt henger med. Den eneste knappen som er å finne på rattet nå, er kjøreretnings velgeren. Denne er uheldig nok plassert nøyaktig der vindusvisker knappen på de eldre Everest er plassert. Så erfarne Everest sjåfører - Dere er herved advart om mulige bråstopper! Grunnen til det labre utvalget av knapper på rattet, skyldes en opsjon for å bytte ut rattet med spaker integrert i armlenet, på samme måte som i Bison og Bison-X. Blir det like enkelt å bytte over mellom spaker og ratt som vi ble forespeilet, er dette intet mindre enn genialt! Da har man en reell mulighet for å få i både pose og sekk, og siden ingen viktige knapper er plassert på rattet, er det heller ingen viktige funksjoner å miste ved å velge spaker fremfor ratt. Forøvrig føles rattet bygget av noe annet enn en leketøysprodusent denne gangen.

Støy:
Vi målte oss frem til en middelverdi for støy i frekvensområdet 50 Hz - 8000 Hz til 78,0 dBA under normale omstendigheter i motbakke med motoren gående på ca 1500 omdreininger. Dette er identisk måleresultat vi oppnådde i en 2005 modell Everest Power den samme kvelden, og dermed under identiske forhold. Vi noterer oss dermed at isolering og støydemping av hytta ikke har vært noen prioritert handling i denne omgang. Støyen varierer derimot noe i karakter de forskjellige maskinene imellom, uten at det gir utslag i form av mer eller mindre teknisk støy. Til opplysning anbefales det arbeidsgivere å ha hørselvern tilgjengelig i alle maskiner som ligger opp mot 83 dBA støy, mens det for maskiner med mer enn 83dBA er påbudt med hørselssparende tiltak.

Sammenligning av støy i forskjellige maskiner blir sammenfattet til en egen artikkel som blir presentert senere på trakkemaskin.no.

Passasjer:
Det er dessverre bare å meddele at bybuss-setene som har ridd Everest-passasjerene som en mare de siste 10 årene, fortsatt henger med. Nå med nytt setetrekk, men ellers like behagelige. Forøvrig veldig lite endringer på passasjersiden.

Gadget faktor:
Gadget faktoren har steget noen trinn på denne utgaven av Everest, med diodelys i døra, forseggjorte høyttaler deksler og diode lesebelysning med kjølig hvitt lys pluss dempet mørk blå nattbelysning. I tillegg er materialvalgene inne i hytta med utpreget bruk av stål og mørke stoffarger utsøkte. Om Pininfarina har hatt en finger med i fargevalg såvel som utvendig foliering, så kan de om ikke annet være fornøyde med de interiøre forbedringene!

Annet:
Fres, vinsj, belter og skjærplate er det samme som på tidligere modeller så det unnlater vi å omtale noe nærmere i denne artikkelen. Som en vesentlig forandring, kan det jo nevnes at vinsjeindikatoren for hvilken vei man helst bør snu er fjernet. Om det betyr at det ikke lengre betyr noe om en snur til høyre eller venstre vites ikke, men siden vinsjetrommelen fortsatt følger maskinen, har neppe problemet relatert til vaiertvinn forsvunnet. (red.anm: Vi prøver å få en kommentar fra Prinoth på dette)

Vi likte:
Prinothspakens knappeplasseringer er god
Smakfullt komponert førermiljø
Elektronisk temperaturregulering
Xenonlys bakover

Vi likte ikke:
Belysning fremover
Passasjerseter
Fjerning av hjelpemiddel mot vaiertvinn
Noe store utslag på skjærspaken
Lite fokus på ytterligere støyreduksjon i førerhytta
Speil på høyreside blir litt lite mellom vindusvisker og A-stolpe

Føreforhold: Tørr nysnø
Temperatur: -5 grader
Sted: Hafjell Alpinsenter
Tid: 17. februar 2009
Testsjåfører: Ole Kristoffer og Morten

Takk til Trygve Owren AS for å stille med maskin, og takk til Ole Erik med mannskap på Hafjell for å stille med tid, diesel og bakker til disposisjon for prøvekjøring.

Tråkkemaskin.no kommer tilbake når Prinoth "The Beast" blir vist i Innsbruck den 27. Mars. Prinoth "The Beast" blir trolig den maskinen vi spådde kom til å bli den nye everest - markedets kraftigste maskin, og første tråkkemaskin i masseproduksjon med over 500 hestekrefter.

La galerie a 23086 photos !
0 ajoutées aujourd`hui - 0 ajoutées la semaine dernière

Bienvenue sur snow-groomer.net ! Sur ce site vous trouverez la plus grande galerie photo de dameuses, de nouvelles discussions et plein de faits nouveaux ! La toute nouvelle version française !

 

Les 5 dernières discussions

Opplæringsdokument (2 Réponses)

Opplæringsdokument (0 Réponses)

Type Hydraulik olje (2 Réponses)

deler til kassbohrer (1 Réponses)

Sikksakk kjøring (19 Réponses)

Toutes les discussions

 

Les 20 derniers fonds d`écran

 

Les dernières photos validées

 

Hole Olsen Aktiv - Copyright 2006-2016 (All rights reserved)

All information on this page (including pictures) belongs to the author, and commersial
use of the information is not under any circumstances allowed without the owners acceptance.
For private purposes information can be used, but we strongly demand you in any case to refer to trakkemaskin.no.

informasjons lag