NO
EN
DE
IT
FR
ISL
Scegli testata preferita
600 Polar W
Kandahar
300 Polar
Everest
GT-450
LH 500
Leitwolf

 

  Utenti

 

- Crea il tuo account
- Scordato la tua password?
Username:

Password:

Registra

 
 

  Sito

 

- Pagina principale
- Chi siamo

 
 

  Notizie

 

- Rassegna articoli
- Ultimi 15 articoli
- Archivio notizie

 
 

  TråkkeMap

 
 

  Galleria immagini

 

- Cerca
- Top 100
- Ultime 100 Italia (0)
- Ultime 100 dal mondo (0)
- Selezione sfondo per pc
- Commenti (0)

 
 

  Discussioni (0)

 
 

  Mercato dell`usato

PRØVEKJØRT: Pisten Bully 400

Lagt til av: Ole Kristoffer Hole Olsen | publisert: 15.03.2008

Fire In Red part II er i full gang og ruller gjennom Skandinavia i disse dager. 17 millioner Euro og to år har det tatt å utvikle Pisten Bully 400. Har Kässbohrer lykkes med å ta frem en maskin som kan bli markedsledende i sitt segment? Uka etter påske kommer turen til Skeikampen, men Tråkkemaskin.no har allerede tatt en sniktitt på hva vi kan forvente oss av den nye maskinen!

Som det jo har vært kjent en periode nå, har Kässbohrer lansert den nye Pisten Bully 400 som en direkte erstatter av Pisten Bully 200 - Kässbohrers økonomimodell. Om man sammenligner den nye 400 med flaggskipet Pisten Bully 600, synes det spesielt godt på enkelte detaljer at det har blitt spart på kronene. Kort fortalt er det oppskissert at 600 erstatter 300 og 400 erstatter 200, og at 400 vil bli levert som både standard, park og vinsjemaskin.

MOTOR
Motoren i Pisten Bully 400 er en Cummins QSL 9 med 6 sylindre og 8.9 liters volum. Den yter 1519 Nm på 1500 omdreininger og leverer 276kW / 370 HK ECE ved 1900 omdreininger. Momentkurven er en relativt flat kurve med drøyt 1200 Nm tilgjengelig allerede fra 1000 omdreininger. Til sammenligning har ikke Pisten Bully 300 mer enn maks 1300 Nm. I praktisk bruk virker den som en noe kraftigere versjon av 300. Motoren er EUROMOT III A / EPA TIER 3 sertifisert. Dieseltanken er på hele 260 liter, og med et oppgitt snittforbruk på 19 l/time betyr det hele 13,5 timer kjøring pr tank.

ELEKTRONIKK
Kjøreelektronikk og freseelektronikken er hentet fra 300 og 300 polar, med unntak av SnowTronic-styringen som ikke leveres til 400. PSX kjøreelektronikken fra 300 Polar har også funnet veien til 400. Noen av de fordelene du har med PSX systemet er blant annet at du kan justere følsomheten på styrepotmeteret i 20 trinn. I tillegg er maskinen intelligent slik at den ikke tar skade om du skulle bytte kjøreretning uten å ta foten av gasspedalen. Maskinen sørger selv for en rolig overgang fra fremover til revers eller motsatt.

UNDERSTELL OG BELTER
I understellet til 400 finner vi en ny ramme basert på 300 og 600 teknikk, med den rimelige typen flate torsjonsfjærer som vi i tilsvarende utførelse
finner på den utgående modellen Pisten Bully 200 og PB240/260/280 generasjonen. Optimalt hadde vi sett at det ble brukt den samme typen fjøring som vi finner i 600, men det blir for dyrt. Beltene til 400 har samme utførelse som på 600, men med to ribber mindre. I motsetning til Pisten Bully 200 leveres Pisten Bully 400 med hydraulisk stramming av beltene.

VEKT OG YTRE MÅL
Vekten på en 400 havner ca 700 kg under en 600, og skyldes blant annet en lettere motor og småjusteringer i ramme og understell. Med kombibelter stopper likevel ikke vekten på standardutgaven før på 7340 kg. Det er en økning på 640 kg sammenlignet med 300 Kandahar, og en økning på 940 kg sammenlignet med siste generasjon Pisten Bully 200. Likeledes økes dermed ground pressure fra 0,049 kg/cm² til 0,052 kg/cm² som er den høyeste verdien blant de aktuelle maskinene. Bare for å sette det på spissen, så har en Pisten Bully 600 som veier 700 kg mer et lavere trykk pr cm² enn en Pisten Bully 400! Se forøvrig tabellen under.

Vekt med kombibelter:
Pisten Bully 200 6400 kg 0,046 kg/cm²
Pisten Bully 300 Kand. 6700 kg 0,049 kg/cm²
Pisten Bully 400 7340 kg 0,052 kg/cm²
Pisten Bully 600 8045 kg 0,051 kg/cm²

Lengden på Pisten Bully 400 er 9,010 mm noe som er 1,065 mm kortere enn en 600, og 955 mm kortere enn en 200.

UTSTYRSBÆRER
Utstyrsbæreren både foran og bak er som på den utgående 300 modellen, og finnes som både paralell- og parkløft. Fresen som følger med 400 som standard er den nye AlpinFlex fresen som Kässbohrer introduserte på Interalpin messa i 2007. Av forbedringer i forhold til MultiFlex fresen kan det nevnes at den leveres med en helt ny type finisher og en helt ny trykkfordelings plate som er basert på vindusvisker prinsippet. I tillegg leveres den med grå tromler som er den mest aggresive fresetrommelen Pisten Bully til nå har laget. Tennene står tett som regnværsdagene på en dårlig vestlandsvinter. Alt i alt har Pisten Bully redusert vekten på fresen sammenlignet med MultiFlex med ca 80 kg.

VINSJ
Pisten Bully 400 kan også leveres i vinsjeutgave, med den etterhvert velkjente frittstående vinsjen til Pisten Bully. Den trekker som på de andre
Pisten Bully modellene med 4 kN eller 4 tonn om du vil. 400 har de samme festepunkter for vinsjen som 300, slik at bunnramma på vinsjen kan brukes både på 300 og 400. For at selve vinsjen fra en 300 skal kunne brukes på en 400, må imidlertid vinsjebommen byttes da førerhytta på en 400 er vesentlig bredere enn en 300.

FØRERMILJØ
Førerhytta i 400 er basert på 600, men den virker ikke like gjennomført som sin storebror. Det merkes ikke minst godt på motorstøyen som ikke ligger langt unna 300 i nivå. For å ta en direkte sammenligning, kan man føre en samtale i en Pisten Bully 600 med innestemme, mens tendensen i Pisten Bully 400 er man har behov for en mer moderat utestemme. Det må presiseres at begge maskinene ble kjørt rundt økonomifeltet.

Mens infoskjermen er hentet fra 300 Polar, har ratt og instrumenter blitt hentet fra 300 generasjonen. Knapper og dashbord fått seg en oppgradering og er helt nye. Borte fra rattstammen er både hendel for viskerjustering og nøkkelen. Nøkkelen har blitt plassert på dashbordet. Parkbremsspaken har samme plassering som i 600, og man slipper at den er i konflikt med beina under kjøring. At elektronisk justering av innetemperaturen ikke finnes i 400 er på grensen til flaut. Her er det gammeldags manuell justering av varmluftsventilen og viftehastighet som gjelder. Det samme gjelder de utvendige speilene som er manuelle. Er det kun en sjåfør på maskina er det ikke noe problem, men de fleste maskinene kjøres av flere enn èn person, og da blir det fort et irritasjonsmoment. Speilene er forøvrig store og behagelige å se i når de først er rett justert.

UTVENDIG BELYSNING
De nye løsningene for utvendig belysning virker smarte, men disse fikk man imidlertid ikke noe inntrykk av da testkjøringen foregikk på dagtid. Bakover er det to integrerte lykter under de roterende varsellysene, og i sidedekselet på hytta er det en lykt på hver side som lyser skrått fremover ala Prinoth Everest. Imidlertid lyser skuffelsen over at det fortsatt ikke er 100 xenon som standard. Det burde det vært i en nyutviklet maskin med intro i 2008.
Som tråkkemaskinfører jobber man normalt mellom 75 og 90 i nattemørket og derfor er det viktig med lys. Så mye lys som mulig! Skulle 400 vært helgod på det området burde den hatt kraftig xenon lysdekning i 360 grader rundt maskinen. Den første maskinleverandøren som tar tilstrekkelig lys alvorlig skal få honnør. Det er vår øyehelse de setter på spill og mysing på grunn av veksling mellom forskjellige fargetemperaturer og ujevn belysning eller fraværende belysning er en uting!

Det lyset maskina er levert med, forventes av både anleggseieren og av verksmesteren å være tilstrekkelig. Derfor er det så viktig at lyset faktisk ER tilstrekkelig når maskinen er ny. Det finnes ingen tråkkemaskiner på markedet i dag som leveres med nok lys fra fabrikk! For å kunne planlegge kjøringen av alpinbakker optimalt kan det ikke være svarte hull i belysningen.

Personlig har jeg faktisk opplevd å måtte krangle for å få montert på ekstra xenon til tre-fire tusenlapper på en helt ny maskin til 2500 tusenlapper i et multimillionforetak uten å få gjennomslag. Når det skal være så vanskelig og kranglete at maskinføreren selv - for å verne om sine egne øyne på arbeidsplassen - må betale av egen lomme og lønning, da går det over stokk og stein.

UTVIKLING
Det har kostet Kässbohrer rundt 20 millioner Euro å utvikle Pisten Bully 400, og serie 1 produksjonen starter opp i August for levering fra høsten 2008. Under Fire in Red part II ruller det 15 maskiner rundt om i verden på turnee som en del av en førserie.

+ 40HK og 200 Nm opp i forhold til forgjengeren
+ Bedre oversikt både fremover og bakover
+ Større førerhytte og mindre dødvinkler
+ AlpinFlex fresen

- Halogenlykter
- Mer støy enn forventet
- Noe mindre sofistikert styrerespons sammenlignet med 600
- Ikke elektronisk klimaregulering
- ikke elektrisk justerbare sidespeil
- Kjøring av to funksjoner på skjæret samtidig har forsvunnet

KONKLUSJON:
Alt i alt en verdig arvtager til 200. Enkelte justeringer på støynivå, styrerespons, og sist men ikke minst en litt mer rikholdig standard utrustning så hadde maskinen vært så mye bedre. For å danne seg et rett bilde av maskinen er det ingen dum ide å prøve de forskjellige maskinene rett etterhverandre slik at man kan sammenligne litt opp mot hverandre.

Poeng: 70 av 100 mulige

La galleria ha 23086 immagini!
0 aggiunte oggi - 0 aggiunte l`ultima settimana

Benvenuto su snow-groomer.net! In questo sito puoi trovare la più grande galleria di immagini, le discussioni più attuali e molte altre informazioni aggiornate. La versione in Italiano è nuova, e si espanderà presto!

 

Ultime 5 discussioni

Opplæringsdokument (2 Risposte)

Opplæringsdokument (0 Risposte)

Type Hydraulik olje (2 Risposte)

deler til kassbohrer (1 Risposte)

Sikksakk kjøring (19 Risposte)

Tutte le discussioni

 

Ultimi 20 screen-savers

 

Ultima immagine pubblicata

 

Hole Olsen Aktiv - Copyright 2006-2016 (All rights reserved)

All information on this page (including pictures) belongs to the author, and commersial
use of the information is not under any circumstances allowed without the owners acceptance.
For private purposes information can be used, but we strongly demand you in any case to refer to trakkemaskin.no.

informasjons lag