Link til dette fotografiet: http://www.trakkemaskin.no/visBilde.asp?bid=9517&lang=
FORRIGE - NESTE

TRYKK FOR Å LUKKE VINDUET
Bakgrunn: HVIT - SVART - GRÅ (Standard)
Kun Internet Explorer: NORMAL - GRÅSKALA - NEGATIV - FULLSKJERM - FLIP HORISONTALT - FLIP VERTIKALT

 
Maskindetaljer Sted / Land
» Prinoth
» Husky
Norge » Vind IL
» Norge
Dato Fotograf
» 23.02.2008 » Espen Børresen

Kommentar Blir mye hydraulikkslanger på ei moderne løypemaskin!

 
Kommentarer

hvorfor ikke putte et tynt plastikk deksel over slangene slik at snøen detter lettere av evt ikke samler seg i det hele tatt??! det blir jaggu endel snø som samler seg og pakker seg på grunn av varme slanger! Ideelt sett hadde hele fresen vært kapslet inn av en plastikkhette man kan ta av dersom man må reparere noe under!

Kommentert av: Ole Kristoffer Hole Olsen
Dato: 03.03.2008 23.04.06

det er egentlig rart at ingen har gjort det enda... alt blir jo skjult under plastdeksler nå så det skulle da gå an her også.. Slik de forskjellige fresene er i dag så samler det seg jo en del snø... Hadde vært fint med deksel som gjorde at det samlet seg mindre snø og at den som samlet seg var lettere å måke bort...

Kommentert av: Espen Børresen
Dato: 03.03.2008 23.10.25

er det noe ekstra man kan koble til der eller det hullet som er ved slangene ??

Kommentert av: Jøran Karlsen Gjestrumbakken
Dato: 09.01.2011 00.16.17

nei :) det er rett og slett bare et .. hull.. :)

Kommentert av: Ole Kristoffer Hole Olsen
Dato: 09.01.2011 00.19.30

aha det gjør ingenting altså )

Kommentert av: Jøran Karlsen Gjestrumbakken
Dato: 09.01.2011 00.26.34

Er det akkumulatorer montert over sylinderene til sporsetterene?

Kommentert av: Johan Wilhelm Holst
Dato: 24.01.2011 23.56.11

ja, det stemmer. Akkumulatorer som tar opp brå trykkøkninger, og sparer det resterende hydraulikksystemet for overtrykk. Spesielt hydraulikkslangene nyter godt av akkumulatorer strategisk plassert

Kommentert av: Ole Kristoffer Hole Olsen
Dato: 26.01.2011 13.05.06

På Everesten har eg spesial tilpassa en plastduk som ligg over alle ventilar og slanger, då slepp eg at det pakkar seg til med snø og is...

Kommentert av: Arvid Hatledal
Dato: 26.01.2011 19.30.40

Hvis jeg har forstått det rett så er vel ikke akkumulatorer en erstatning for overtrykksventiler, men de demper jo slag, og gjör at sporsetter opprettholder marktrykket i ulendt terreng. Har selv montert en 0,3l akkumulator på innporten til sylinderen til sporsetter. Har i tillegg en manuellt stillbar overtrykksventil.

Kommentert av: Johan Wilhelm Holst
Dato: 26.01.2011 20.41.29

Overtrykksventilen er fin den, men så lenge akkumulatoren makter å ta opp de normale variasjonene vil hydraulikksystemet ha en mye lettere hverdag. En akkumulator er kort beskrevet en innkapslet blære med en komprimerbar gass. Med andre ord et kammer for hydraulikk, og et for gassen. Gassen er komprimerbar, mens hydraulikken ikke er det. Ved overtrykk i et lukket system vil svingninger på grunn av korte variasjoner på f.eks slaglengden til en sporsetter gi en gitt mengde hydraulikkolje mindre volum å utfolde seg på (gitt et eksempel der sporsetteren vil bli presset oppover). Da presser hydraulikkoljen på i en akkumulator, og komprimerer gassen. Gassen vil i sin tur gi større motstand desto mer den komprimeres, og vil dermed presse oljen ut i systemet så snart det er plass til den. Som en kort oppsummering kan man jo si at ja, akkumulatoren erstatter ikke overtrykksventilene, og ja akkumulatoren er et temporært lager for å fange variasjonene i volumet på de lukkede hydrauliske systemene. :)

Kommentert av: Ole Kristoffer Hole Olsen
Dato: 26.01.2011 22.26.22

Det stemmer det, brukes mye der det er store sylindre, som på stangmatere og barkepresser.

Kommentert av: Per Søraunet
Dato: 26.01.2011 23.19.20

Her ser dere hvordan vi har montert en akkumulator på innport for sporsettersylinder.
http://www.trakkemaskin.no/visBilde.asp?bid=21925&lang=
Desverre har jeg bare en pumpe tilgjengelig for hydraulikken bak, og löftearm og sporsettere må dele den, så jeg kan bare kjöre en funksjon av gangen. Bruker en mekanisk manuellt stillbar ventil til å presse sporsetter ned eller fres ned. og kan ikke gi begge funksjoner jevn væskeström samtidig. Der kommer akkumulatoren sterkt inn med at jeg kan gi sporsetteren et visst overtrykk mot marken, koble den fra med elektroventil, og akkumulatoren ser om å fölge landskapet. Hvordan deles væskeström til freslöft og sporsettere i mer moderne maskiner som Huskyen?

Kommentert av: Johan Wilhelm Holst
Dato: 26.01.2011 23.42.31

  Du er ikke logget inn! (Tips: Bruk Internett Explorer så slipper du å logge inn hele tiden!)
Brukernavn:
Passord: