Link til dette fotografiet: http://www.trakkemaskin.no/visBilde.asp?bid=9676&lang=
FORRIGE - NESTE

TRYKK FOR Å LUKKE VINDUET
Bakgrunn: HVIT - SVART - GRÅ (Standard)
Kun Internet Explorer: NORMAL - GRÅSKALA - NEGATIV - FULLSKJERM - FLIP HORISONTALT - FLIP VERTIKALT

 
Maskindetaljer Sted / Land
» Kässbohrer Pisten Bully
» PB 300 ParkBully
Norge » Hemsedal Skisenter
» Norge
Dato Fotograf
» 10.03.2008 » Torkjell Engene

Kommentar

 
Kommentarer

her ser du morten,har de tatt av fresen de når de dozer gett:)hint hint

Kommentert av: Rune Lyberg
Dato: 11.03.2008 22.50.24

vitsen da, må da på igjen uansett.. :) blir ikke akkurat så mye slitasje og dose med!

Kommentert av: Truls Solem
Dato: 11.03.2008 22.53.27

Skal man dose et par timer bør fresen av, for å minske slitasjen/julingen på maskina. Og MYE bedre å kjøre med. I tillegg sparer man diesel også.

Kommentert av: Ole Mobæk
Dato: 11.03.2008 22.59.49

er ikke gunstig å ha ca 1000 kilo dinglende bak på maskina i timesvis nei... :)

Kommentert av: Espen Børresen
Dato: 11.03.2008 23.04.30

ja minj tru dæ går mye disel for at fresen æ på ja, haha. spørs kor mye manj ska dos da minj.

Kommentert av: Truls Solem
Dato: 11.03.2008 23.05.31

Jeg sa ikke at man sparer mye diesel ved å ta den av Truls. Men å bli kvitt ca 1000 kg + vekt av snø i x antall timer vil nødvendigvis gi en viss besparelse, noe som taler FOR å ta den av.

Kommentert av: Ole Mobæk
Dato: 11.03.2008 23.56.02

Diskusjonen om diselbesparelse er en avsporing!! Det er bæreren, og selve fresen man sparer!! Vi har vel alle sett bilder av resultatet på freser som ikke er fatt av under dosing? Selv lærte jeg dette for flere år siden, "the hard way"!!! Løftesylynderen knakk rett av! Nei skal man dose mer en en liten haug, ta den av. Et tips om man vurderer å dose med fresen på er å senke den, og sette trykket til max lyft. Ikke glem å la akslene gå på min, doser du nylagt kunstsne, men asklene i ro..........spade og spett for og frigjøre dem efterpå. Men dette er en "nød løsning" da de fleste skadene vil komme når du rygger, uvevnheter lager kraftige slag som igjen lager skader....

Kommentert av: Ludvig Daae
Dato: 12.03.2008 10.07.41

Ludvig og Truls; Selvsagt sparer du litt diesel om du får vekk 1000 kg fra maskina!!! det er jo ganske enkelt å skjønne!! Kanskje ikke hovedargumentet for å ta av fresen men likefullt et argument! Er det samme som å ta av vinsjen på en vinsjemaskin når man ikke vinsjer (flere og flere som gjør det etterhvert også, og det er vel strengt tatt ikke for å spare vinsjen, eller!? ;) )

Kommentert av: Espen Børresen
Dato: 12.03.2008 11.33.18

først og fremst for å spare vekt på ramma Espen. Dieselen man sparer er peanuts i forhold til reperasjoner på maskinene... Det er nok faktisk heller ikke veldig merkbart hvor mye diesel man sparer på å ta av fresen, for når man driver å skyver snø, så utgjør jo 1 tonn uten friksjon mot bakken veldig lite i forhold til skjæret du presser i bakken og snøen du skyver med deg foran :) tror ikke du kan måle mange litrene forskjell i dieselforbruk med og uten fres montert på maskina.... det er isåfall en bonus, og ikke det som er vesentlig her da :)

Kommentert av: Ole Kristoffer Hole Olsen
Dato: 12.03.2008 12.41.36

om du bare sparer litt så har du likevel spart noe... dermed et argument! i forhold til vinsj; enig ;) hehe Enig med mobæk her jeg gitt!

Kommentert av: Espen Børresen
Dato: 12.03.2008 13.02.00

Espen det der med regning er vel ikke din strekeste side? Sparer?? La oss ta et eksempel.... 6t dosing, fres av /på 30 min. Besparelse i disel......tja skal vi si 1/2 l/t=3liter a ca kr 7/liter = 21kr! Du har kansje ikke mer enn 42 kr/ time?? Nei det er som Ole sier .......besparelser på maskin, ramme ,fjærer, belter osv. Det er der besparelsene ligger, å snakke disel , da har du ikke skjønt en puck!

Kommentert av: Ludvig Daae
Dato: 12.03.2008 13.42.47

Ludvig... OK! einaste han meinte va att den kom til å spare diesel, i tilleg til å spare alt anna larv på dinna maskina!

Kommentert av: Sjur Ringstad
Dato: 12.03.2008 13.45.42

hehe :) Torkjell: Du har vært flink! fresen er av! :D

Kommentert av: Ole Kristoffer Hole Olsen
Dato: 12.03.2008 13.48.32

Når det gjelder vinsj av /på, er det nok ikke diselen det kommer ann på her heller. En vinsj med full wire på veier ca 1800 kg. Det er STOR forskjell å kjøre med eller uten vinsj om det er bløtt. Maskinen svinger mye lettere uten vinsjen. Men når det er sagt klarer ikke jeg å måle forskjell i forbruket med og uten vinsj. Jeg har nemlig en 280D og en 280DW. Argumentet for å eventuelt ta av en vinsj vil være å spare maskinen og vedlikehold, ikke disel! Å bruke disel som argument .... blir litt som det gammle ordtaket " å spare på skillingen, men la daleren fare"

Kommentert av: Ludvig Daae
Dato: 12.03.2008 13.55.42

Sjur...OKOK argumentet mitt er det at dette er såpass viktig, at man ikke må forkludre diskusjonen med bagateller. Noen kunne tro at disel besparelse er en viktig komponent her. Det er det IKKE! Alle skjønner at det er disel å spare, men det blir på samme nivå som å diskutere om man skal åpne vinduer eller skru på aircon. Det blir peanøtter mot hva en hyd.slange, ramme sprekk, hyd sylynder koster + tiden maskinen står mens du reparerer.

Kommentert av: Ludvig Daae
Dato: 12.03.2008 14.04.49

Hiss deg ned nå, og fokuser på rettskrivningen. Det heter diesel. 0 av 8 mulige, er for svakt. ;o) Tror du krisemaksimerer litt Daae. Det er vel ikke sånn at maskinene faller fra hverandre i småbiter, om du skyver SNE med fresen på, eller. De er jo tross alt konstruert etter formålet/bruksområdet. I så fall, tror jeg det blir på sin plass å bringe kjørestil på banen... da tror jeg før det er her det svikter. Hva sier produsenten om saken? Har de noen rettningslinjer om fres av/på ved SNEskyving? Om ikke, bør maskinen være konstruert for å tåle belastningen på generell basis. Uten at det er noen tvil om at det letter belastningen og minsker slitasjen noe, tror jeg du blir like lite millionær av å fjerne fresen/visjen for å redusere slitasje/belastningskader som du blir på reduserte diesel utgifter. Er jo relativt enkelt å ta av skjæret også, men det er vel ingen som gjør dette på dager 'man ikke trenger det' for å redusere slitasjen, å spare penger. Uten at jeg har peiling, så veier det vel omtrent like mye og sånn sett skulle utgjøre den samme belastningen på maskinen.. DOH!

Kommentert av: Mathis Johannessen
Dato: 12.03.2008 15.05.11

Til alle sammen: Jeg har erfart at det er dyrt å ikke ta den av under dosing! Som Rune sa: hint hint.. han har rett. hehe.. Hvis dere ser igjennom noen av bildene mine, så ser dere mange tusenlapper som forsvinner fordi jeg ikke tok av fresen.. Sylinder som har knekt, fresen som knakk osv.. Hadde nok ikke skjedd hadde jeg brukt de 5 minutta det tar å ta av fresen.. Dieselforbruket utgjør ikke mange kronene i forhold til andre ting som kan skje/har skjedd.. Enkelt og greit: Ta av fresen hvis du skal dose mye.. Det sparer deg for mye unødvendig ball.. Og mange kroner.

Kommentert av: Morten Narmo Olsen
Dato: 12.03.2008 15.28.01

Mathis: det finnes ikke dager man ikke trenger skjæret :) hehe.....

Kommentert av: Ole Kristoffer Hole Olsen
Dato: 12.03.2008 15.34.52

Enig der ja, finnes ikke dager man ikke trenger skjæret..

Kommentert av: Morten Narmo Olsen
Dato: 12.03.2008 15.39.54

Ærede Ludig. Hvis du bruker en halv time på å ta av fresen bør du jaggu trene på det litt mer. Det tar sånn ca en røyk å gjøre det. :) Videre må jeg bare få sagt at hvis man skal hisse seg opp over sånt flisespikkeri som "å ta av helt" fordi noen nevner Dieselforbruk, som fullgodt er et argument, Stort eller lite. Ja da er det jaggu ikke rart at det er krig her i verden!!!!

Kommentert av: Stian Karlsen
Dato: 12.03.2008 21.42.54

Nå ja det tar ikke 1/2 t å ta av fresen, men du skal jo ha den på igjen også. Verktøy skal jo hentes, og legges på plass osv. Noe som slår meg, er at de som har sterke meninger omå dose med fresen på, ikke eier maskinene selv. Tydlig vis er det vanskelig å få kvalifiserte folk til å jobbe, dere hadde iallefall ikke kommet nær mine maskiner.

Kommentert av: Ludvig Daae
Dato: 12.03.2008 22.55.30

men jeg vill jeg vill:)

Kommentert av: Rune Lyberg
Dato: 12.03.2008 23.01.21

:-) ja da Rune du skal få kjøre om du kommer;-)

Kommentert av: Ludvig Daae
Dato: 12.03.2008 23.10.32

har litt tid på fredag.viss alt går som det skal.....?

Kommentert av: Rune Lyberg
Dato: 12.03.2008 23.14.48

1. Fint at du føler deg så mye bedre kvalifisert enn alle oss andre her inne. Viktig med et godt selvbilde. (selv om det finnes grenser) 2. Har ikke no ønske om å kjøre de gamle 280 maskinene dine. Trives mye bedre i 300 ParkBully. 3. Grunne til at jeg vet "at det tar en røyk" å ta av freseren og litt til å sette den på igjen er jo netopp fordi jeg tar den av når jeg skal skyve (eller dose da)!!! Har dessuten vannpumpetang, fastnøkkel nr 32 og plastkopper til koblingene liggende i maskina hele tiden...

Kommentert av: Stian Karlsen
Dato: 12.03.2008 23.22.51

Bedre enn alle oss andre?? Ja ja det er nok dine ord. De gamle 280`n mine, tja ...de er nå i allefall mine. Noe du aldrig kommer i nærheten av.

Kommentert av: Ludvig Daae
Dato: 12.03.2008 23.29.20

Skal love deg at jeg aldri søker jobb hos deg Ludvig!! Hvis du hadde klart å lese det jeg skrev så nevnte jeg at det ikke akkurat var hovedargumentet og var faktisk helt enig i at det måtte være slitasje på maskina! Men selv om det ikke er hovedgrunnen så er det likevel en grunn! . Men hadde ikke trodd at du som er driftsleder og er i baransjen skulle klikke helt i vinkel om noen sa noe du ikke var helt enig i og som faktisk stemmer !! Vet ikke hvor god utdanning du har i matte siden du kan si at jeg er så dårlig i regning, men antakelig knuser jeg deg i den disiplinen!! Også bør du slutte å be oss andre om å holde ting på et seriøst nivå, er nemlig ikke alle dine kommentarer man skulle tro at kommer fra en som er driftsleder! Til dere andre; Knallfint at dere skjønte hva jeg mente :) takk for støtten :)

Kommentert av: Espen Børresen
Dato: 13.03.2008 00.32.29

litt drøyt å påstå at Karlsen aldri kjem i nærheten av å ha 2 stk 280.... er vel ikkje akkurat jævla dyre lenger dei..?:-) ein som berre er halveis til 50 har vel kanskje eindel sjangser igjenn enda..:-) eller er det i nærheten av dine 280`er? akkurat det trur eg ikkje Karlsen er så sugen på heller... Men, bra med engasjement!! Ikkje ver så hårsåre gutta, Ludvig har jo rett! sjølv om det er mange måter å legge det fram på......

Kommentert av: Asbjørn Riber
Dato: 13.03.2008 00.45.40

rart du ikke går til angrep på mobæk også da, siden han nevnte diselforbruk først, men det turte du kanskje ikke siden han har mange år i bransjen... men da er det jo bedre å gå løs på en du tror at ikke har peiling på en dritt...

Kommentert av: Espen Børresen
Dato: 13.03.2008 00.46.03

og vi var vel stort sett enige med han :) vi hadde bare et ekstra argument! og det kunne han godt lagt merke til ;)

Kommentert av: Espen Børresen
Dato: 13.03.2008 00.58.14

hallo folkens.... vi er jo egentlig enige alle i hop, og jeg tror faktisk Truls Solem også kommer til å ta av fresen den dagen han begynner å kjøre maskin selv!
Statement; AV med fresen når du skyver snø i mer enn èn time! Ryker det noe på utstyrsbæreren bak når du skyver snø, kan du ikke skylde på annet enn deg selv! Utstyrsbæreren er ikke laget for å tåle den belastningen det medfører!

Sånn, og da kaller vi denne for case closed.... :) Fortsatt fin dag!

Kommentert av: Ole Kristoffer Hole Olsen
Dato: 13.03.2008 03.18.28

*fnise* Ok, beklager jeg blandet meg inn i diskusjonen.. Var et snikete forsøk på å lage litt rabalder, som ser ut til å lykkes ganske bra, egentlig. Skada som jeg er, synes jeg sånt er genialt morsomt. Jeg har dog hverken peiling eller erfaing nok til lire av meg kvalifiserte statements om tråkkemaskiner. Men jeg har i det minste ett snev av selvinnsikt. DOH. Sorry Ludvig, for at jeg utnytta deg til mine barnslige morsomheter. Ser du har fått litt medfart her. ;D

Kommentert av: Mathis Johannessen
Dato: 13.03.2008 17.25.54

hadde egentlig bare tengt og erte morten litt jeg da men:)hahaha

Kommentert av: Rune Lyberg
Dato: 13.03.2008 20.20.39

hehe.. du klarte da å få igang litt ball her nå Rune.. Men kommentaren din tar jeg med et smil, selv om det utløste krig her på weben.. ;)

Kommentert av: Morten Narmo Olsen
Dato: 13.03.2008 20.38.30

får vell tålen en liten diskusjon haha

Kommentert av: Rune Lyberg
Dato: 13.03.2008 20.39.49

Bare moro med engasjerte folk da!!

Kommentert av: Morten Narmo Olsen
Dato: 13.03.2008 20.41.40

Skal vel klare å cashe ut i hvert fall 1 280....!! :P

Kommentert av: Stian Karlsen
Dato: 13.03.2008 22.43.21

Ta til vettet, kjøp ØL for penga. Eller spill dem bort www.fulltilt.no

Kommentert av: Mathis Johannessen
Dato: 14.03.2008 00.46.16

  Du er ikke logget inn! (Tips: Bruk Internett Explorer så slipper du å logge inn hele tiden!)
Brukernavn:
Passord: